elisabethlofmark.blogg.se

Valborgseld och bitande kyla...

Publicerad 2015-04-30 20:51:19 i

Natten till idag blev det inte många timmars god sömn, somnade efter 01.30 och vaknade ideligen av muskelspänningar i benen. Bestämde mig för att det nu fick vara slut på att agera "fröken duktig" och ringde sköterskan på neurologmottagningen för att åter igen lämna in rapportering om min status.

Det blev ett bra samtal där jag kände att hon tog emot min info och antecknade ner för vidare rapportering till min neurolog. 
Vad kan jag annat göra än ringa in och "gnälla" om hur min kropp tappar ännu mer förmågor, hur värken biter sig igenom märgen av mina ben, och att en förlamande stumhet tar ifrån mig förmågor att leva normalt.

Jag anser att det är ingen idé söka hjälp på akutmottagningen eftersom jag redan är under vård hos min neurolog. 
Jag har full medicinering utspridd fyra gånger per dygn mot min neurologiska värk, mer finns inte att göra. 
Att behandla neurogen värk kan vara svårt har jag fått veta, och om man som jag har fibromyalgi kan det bli ännu svårare att få till en bra smärtlindring. 
Fy sjutton för värk som drar energi ur en!

Vidare ringde min arbetsterapeut upp mig i förmiddags och informerade mig om fler olika hjälpmedel att ha både i hemmet och utomhus. Mycket att ta in och fundera på känner jag, och känslorna hinner inte med i tankestormarna som avlöser varandra.

Blev också ett samtal med distriktsköterskan på min vårdcentral, resultatet av det blev ett läkarbesök där om en vecka.

Efter en förmiddag i telefonen så blev det till att skynda mig till bussen för att hinna i tid till mötet hos psykologen. 
Puh det blev mycket på en och samma dag!

Är oerhört tacksam över att tillsammans med psykolog få jobba med svåra inre bitar jag bär på, bitar ur mitt liv från förr, min barndom.
Får lära mig massor om mig själv och sådant som länge legat och blockerat.
Hårt jobb men helt klart värt djupdykningen!

När jag kom hem från sjukhuset däckade jag direkt på soffan. Sov en timme och det var skönt, även om jag aldrig vaknar utsövd så är det gott att få sova. 
Värken i benen har idag varit mycket jobbig och att få somna ifrån ger välbehövlig vila.


Så är det ju också Valborgsmässoafton och våreldar brinner och vi står där huttrande och söker eldens värme. 
Vi gick till vår bostadsrättsförenings anordnade majbrasa och lyssnade till vår vän Gudrun som höll vårtal vid kyrkan. 
Slutligen sjöng kyrkokören vackra sånger om grönskande tider som inte var helt lätt att förnimma då vi frös av kalla nordanvinden. 
Vi avslutade med en kopp fika inne i kyrkan tillsammans med våra vänner och det värmde oss gott! ☺

Det blev lagomt att ta del av en kort valborgsupplevelse för att sedan komma hem och bara vara. 
Nu hoppas jag vårvärmen vill komma hit till oss så vi får känna doften av majgrönskan!
/E



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela