elisabethlofmark.blogg.se

Arbetsterapeut och vilodag...

Publicerad 2015-03-17 15:58:47 i


Jag hade förberett lite fika inför att min arbetsterapeut Anna skulle komma på besök hos mig.
Vi gick igenom det aktivitetsschema jag skrivit, samt pratade om hur jag klarar av min tillvaro.

Det kommer upp en massa känslor och funderingar då man sitter och pratar om hur ens livssituation ser ut. Blir fokus på vad man inte klarar av att göra, och sysslor man valt bort.
Vilka hjälpmedel man har användning av, vilka hjälpmedel som kan komma att bli aktuella i framtiden.
Känns liksom overkligt, en konstig känsla smyger sig på om att det är någon annans livssituation vi pratar om!

Jag har haft en naiv tro om att de som sitter i rullstol inte alls kan gå. Men fick nu veta att det alls inte behöver vara så!
Att det som i mitt fall kan komma visa sig att rullstol utomhus vid längre sträckor skulle spara min energi. Jag får en mycket overklig känsla av att tänka på allt detta, samtidigt som jag vet hur mycket jag sorterat bort. Avstått resor och upplevelser pga att jag fysiskt inte förmått klara av. 
Fy det snurrar många tankar och funderingar i mitt huvud nu!

Den medicinska utredningen kommer ha sin gång, och förhoppningsvis kommer de fram till en diagnos. I annat fall behandlar man symptomen, och tränar med sjukgymnastik för att försöka förbättra.

I morgon ska jag göra en ny magnetkameraundersökning och den kan komma att ge svar på hur gå vidare.
Det känns lite läskigt inför morgondagen, att åka in i den trånga tunneln som har ett enormt bankande och hackande ljud, och veta att de ser in i ens hjärna och ryggmärgens inre. 
Men jag underkastar mig, gör vad de säger åt mig att göra, allt för att jag ska bli fri från det som flyttat in i min kropp! Bara jag slipper kontrastvätskan... 😕


Idag när jag skulle gå promenaden med Meja, så blev det till att låsa upp Karl-Oscar och ta honom med som stöd. Ballansen blir sämre när benen är stumma och värkande, samt att jag fort blir trött och behöver sitta ner. Det kan för mig räcka med att någon stannar och vill prata, jag kan då bli fullständigt uttröttad i kroppen och då är det mycket plågsamt att stå upprätt!

Gårdagens få och lätta övningar hos sjukgymnasten på gymet tog hårt på min kropp! Redan då på gymet igår så hettade musklerna till ordentligt trots få reps med mycket låg vikt. 
Idag är kroppen som mörbultad, värker och tung som bly, och jag är trött som bara denn. 


Det var inplanerat att jag ikväll tillsammans med vänner ska gå till Bosvedjans kyrka på församlingsafton. Så jag ska fortsätta att vila mig för att förhoppningsvis orka gå.

Har fikat en smörgås till kaffet och läst lite bok. Nu drar jag filten om mig och blundar en stund...

Önskar dig en trevlig kväll! 💟
/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela